yoga | ioga | esquena

Cuida’t des de casa

El ioga té múltiples beneficis a nivell físic, mental i espiritual

Poc a poc, en aquest blog anirem veient l’àmplia diversitat d’avantatges que aquesta disciplina holística ens pot proporcionar, i un començament tant bo com un altre, pot ser parlar sobre la columna vertebral.

“L’edat es calcula per la flexibilitat de la columna vertebral”

La verticalitat és el símbol de la confluència entre el cel i la terra, entre el món d’allà dalt i les coses d’aquí abaix. La verticalitat és el que marca la diferència entre l’ésser humà i la resta del món animal. Aquesta verticalitat ens ha proporcionat la base des de la qual hem desenvolupat totes les nostres habilitats, des de l’alliberament de les mans, fins a un cervell gran i complex, amb infinitat de possibilitats.

El centre d’aquesta verticalitat és precisament la columna vertebral i tota la seva estructura sostenidora.  No obstant això, la nostra columna pateix (excessiva curvatura, espatlles caigudes, respiració superficial,…), ja sigui pels nostres hàbits posturals, la manca d’exercici suficient i correcte, l’estat agitat en el què la nostra societat es mou, o per patologies de la pròpia estructura corporal.

Sigui quina sigui la causa, generalment la lesió o molèstia en qualsevol part de la columna (baixa, mitjana o alta), es caracteritza per una disminució dels espais intervertebrals, així com de la rotació de les vèrtebres i la manca d’elasticitat dels teixits.

El que guanyem amb la pràctica regular de ioga

  • Prendre consciència del nostre cos, activant l’escolta. Això ens permetrà veure com ens estem movent i col·locant, de manera que podrem modificar allò que calgui a cada moment
  • Reforçar la musculatura de l’esquena i millorar-ne l’elasticitat dels teixits, a través dels estiraments posteriors, anteriors, laterals i moviments de torsió
  • Harmonitzar les corbes naturals de la columna (cifosis i lordosi), per tal de corregir-ne les patologies (hipercifosi / hiperlordosi)
  • Rehidratació dels discs intervertebrals
  • Potenciar la mecànica de la respiració
  • Relaxar i alliberar les tensions diàries

Per començar, et deixem dos exercicis que t’ajudaran a alleujar la tensió de l’esquena, estirant la columna i oxigenant el cos:

Exercici 1

  1. Col·loca’t de peu darrera una cadira i recolza les mans al respatller
  2. Inhalant, pressiona lleument amb les mans i estira l’esquena, sentint com la columna s’allarga
  3. Porta les espatlles enrere (sense forçar) i nota com el pit s’obre
  4. A l’exhalar, flexiona lleugerament els genolls i corba l’esquena portant la pelvis cap endavant i flexionant el cap
  5. Quan hagis buidat els pulmons, torna a la posició inicial i repeteix tantes vegades com necessitis

Pots fer el mateix exercici assegut en una cadira o a terra, amb les mans sobre les genolls.

Exercici 2

  1. Prepara un parell de mantes, enrotllades de manera que quedi un rectangle
  2. Seu davant de les mantes i, poc a poc, ves baixant fins a deixar tota l’esquena recolzada sobre les mantes
  3. Separa una mica els braços del cos, de forma que els costats respirin i, si els teus braços t’ho permeten, deixa que els palmells de les mans mirin cap amunt.
  4. Amb els genolls flexionats, obre les cames de manera que les plantes dels peus es toquin l’una amb l’altra. Si cal, pots descansar els genolls sobre coixins.
  5. Relaxa la musculatura facial, sobretot la mandíbula inferior i respira amb tranquil·litat observant com va aflorant el descans en tot el teu cos i la teva ment.
RELS IOGA
Ejercicio 2

 

Deien els antics rishis:

“si l’esquena està bé, tot té solució”

i recorda...

  • Fes exercici de forma regular
  • Inspira i espira sempre pel nas (boca tancada)
  • En la pràctica de ioga, la lentitud en el moviment redueix el risc, fomenta l’atenció conscient i afavoreix l’enfortiment del múscul i la rehidratació dels teixits
  • En la mesura del possible, tanca els ulls: t’ajudarà a relaxar i a escoltar-te
  • Dóna espai a la teva ment per recrear-hi paisatges bonics i pensaments de confiança
  • La vida et protegeix

Hari Om Tat Sat

Scroll to top
Esta web utiliza cookies propias y de terceros para su correcto funcionamiento y para fines analíticos. Al hacer clic en el botón Aceptar, aceptas el uso de estas tecnologías y el procesamiento de sus datos para estos propósitos. Ver Política de cookies
Privacidad